خواص ویتامین دی برای بدن چیست؟

تاریخ انتشار : جمعه نه تیر ۱۴۰۲
کپسول پروستافورت نوتراکس

بدن انسان در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D تولید می  کند. یک فرد همچنین می  تواند مصرف ویتامین D خود را از طریق برخی غذاها یا مکمل ها افزایش دهد. از جمله خواص ویتامین دی برای بدن می توان به نقش آن برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها اشاره کرد. به علاوه یکی از مهم ترین خواص ویتامین دی برای بدن ، محافظت از بدن در برابر دیابت نوع یک است. علی رغم نامش، ویتامین D یک ویتامین نیست؛ بلکه یک پروهورمون یا پیش ساز یک هورمون است.

ویتامین ها مواد مغذی ای هستند که بدن نمی تواند آن ها را ایجاد کند؛ بنابراین فرد باید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجاند؛ اما ویتامین D یکی از مواردی است که بدن توانایی تولید آن را دارد. در این مقاله به فواید ویتامینD  می پردازیم و خواهیم گفت که اگر این ماده در بدن انسان کم باشد، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

 

فواید ویتامین دی برای بدن

در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بدن فرد ویتامین D تولید می کند.

از جمله مهم ترین فواید ویتامین دی برای بدن می  توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محکم کردن استخوان و محافظت از دندان
  • حمایت از سلامت سیستم ایمنی و مغز و سیستم عصبی
  • تنظیم سطح انسولین و مدیریت دیابت
  • حمایت از عملکرد ریه و سلامت قلب و عروق
  • تاثیر بر ژن های دخیل در توسعه سرطان

فواید ویتامین دی برای بدن

خواص ویتامین دی برای بدن و استخوان  های سالم

ویتامین D نقش مهمی در تنظیم کلسیم و حفظ سطح فسفر در خون دارد. این عوامل برای حفظ سلامت استخوان ها حیاتی هستند.

افراد به ویتامین D نیاز دارند تا به روده ها اجازه دهد کلسیم را تحریک و جذب کنند و کلسیمی را که کلیه  ها در غیر این صورت دفع می  کنند، بازیابند.

کمبود ویتامین D در کودکان می تواند باعث ایجاد راشیتیسم شود که به دلیل نرم شدن استخوان ظاهر می  شود.

به طور مشابه، در بزرگسالان، کمبود ویتامین D به صورت استئومالاسی یا نرم شدن استخوان  ها ظاهر می شود. استئومالاسی منجر به تراکم استخوان ضعیف و ضعف عضلانی خواهد شد.

کمبود ویتامین D همچنین می تواند به پوکی استخوان منجر شود، که بیش از 53 میلیون نفر در ایالات متحده یا به دنبال درمان آن یا با افزایش خطر ابتلا مواجه هستند.

 

خواص ویتامین دی برای بدن و کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا

برخی بررسی  ها نشان داده اند که ویتامین D اثر محافظتی در برابر ویروس آنفولانزا دارد.

با این حال، نویسندگان مطالعات دیگری را نیز بررسی کردند که در آن ویتامین D این تأثیر را بر آنفولانزا نداشت؛ بنابراین تحقیقات بیشتر برای تایید اثر محافظتی ویتامین D بر آنفولانزا ضروری است.

خواص ویتامین دی برای بدن و کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا

خواص ویتامین دی برای بدن و نوزادان سالم

کمبود ویتامین D با فشار خون بالا در کودکان ارتباط دارد. یک مطالعه در سال 2018 ارتباط احتمالی بین سطوح پایین ویتامین D و سفتی دیواره شریانی کودکان را نشان داد.

آکادمی آمریکایی آلرژی آسم و ایمونولوژی در تحقیقات خود نشان می دهد که شواهد به ارتباط بین قرار گرفتن در معرض کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به حساسیت آلرژیک وجود دارد.

نمونه ای از این موضوع، کودکانی هستند که نزدیک تر به خط استوا زندگی می کنند و میزان پذیرش کم تری برای آلرژی در بیمارستان دارند و به علاوه نسخه های کم تری از اتوانژکتورهای اپی نفرین دارند. همچنین کمتر احتمال دارد که به بادام زمینی حساسیت داشته باشند.

همچنین یک مطالعه استرالیایی در مورد مصرف تخم مرغ و سطح این ویتامین در بدن صحبت کرده است. تخم مرغ یک منبع اولیه رایج ویتامین D است. کودکانی که بعد از 6 ماه شروع به خوردن تخم مرغ کردند نسبت به کودکانی که این ماده را مصرف نمی کردند کم تر به آلرژی مبتلا شده بودند.

علاوه بر این، ویتامین D ممکن است اثرات ضد التهابی گلوکوکورتیکوئیدها را افزایش دهد. این مزیت باعث می شود که به طور بالقوه به عنوان یک منبع معتبر درمانی، حمایتی برای افراد مبتلا به آسم و مقاوم به استروئید مفید باشد.

 

خواص ویتامین دی برای بدن و بارداری سالم

یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که زنان باردار با کمبود ویتامین D ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس باشند. پزشکان همچنین وضعیت ضعیف ویتامین D را با دیابت بارداری و واژینوز باکتریایی در زنان باردار مرتبط می  دانند. همچنین ذکر این نکته مهم است که در یک مطالعه در سال 2013، محققان سطوح بالا ویتامین D در دوران بارداری را با افزایش خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودک در 2 سال اول زندگی مرتبط دانستند.

 

علل کمبود ویتامین D در بدن

اگرچه بدن می تواند ویتامین D ایجاد کند؛ اما کمبود آن می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود.

 

  • نوع پوست: به عنوان مثال، پوست تیره تر و یا پوست آغشته به ضد آفتاب، توانایی بدن برای جذب اشعه ماوراء بنفش (UVB) از خورشید را کاهش می  دهد. جذب نور خورشید برای پوست در تولید ویتامین D ضروری است.
  • ضد آفتاب: یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی در برابر آفتاب با (SPF) 30 می  تواند توانایی بدن برای سنتز ویتامین را تا 95 درصد یا بیشتر کاهش دهد.

آیا کمبود ویتامین D می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد؟

آیا کمبود ویتامین D می  تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد؟

وضعیت ویتامین D ممکن است به ارزیابی خطر قلبی عروقی کمک کند.

ویتامین D که به عنوان ویتامین "آفتاب" نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در چربی است که به دو شکل اصلی وجود دارد: D-2 و D-3

ویتامین D به عنوان یک ریز مغذی ضروری که عمدتاً از نور خورشید به دست می آید، برای رشد استخوان ها و دندان ها و عملکرد منظم سیستم ایمنی مهم است.

فراتر از این عملکردها، مطالعات قبلی ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و احتمال بالاتر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نشان داده است.

در یک مطالعه جدید در مورد خواص ویتامین دی برای بدن ، محققان نشان داده اند که ارزیابی سطح ویتامین D هنگام ارزیابی خطر قلبی عروقی یک فرد ارزشمند است.

در سراسر جهان، بیماری های قلبی و عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر است. هر ساله حدود 17.9 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از بیماری های قلبی جان خود را از دست می  دهند.

محققان استرالیایی با استفاده از یک رویکرد تحلیلی جدید، عامل دیگری را کشف کردند که ممکن است احتمال ابتلا به CVD را در افراد افزایش دهد. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D در بدن بوده است. نتایج این مطالعه در مجله قلب اروپا منتشر شده است.

در مطالعه اخیر، محققان بر آن شدند تا بررسی کنند که آیا بین 25 هیدروکسی ویتامین D یا سرم 25(OH) D و خطر ابتلا به CVD رابطه وجود دارد یا خیر. سطح سرمی 25(OH) D یک نشانگر ثابت برای وضعیت ویتامین D است. برای آزمایش فرضیه خود، محققان از یک روش تحلیلی خاص برای تجزیه و تحلیل داده های UK Biobank استفاده کردند.

شرکت کنندگان از 22 مرکز ارزیابی در سراسر بریتانیا بین 13 مارس 2006 و 1 اکتبر 2009 استخدام شدند. آن ها پرسش  نامه  هایی را پر کردند که اطلاعات گسترده  ای در مورد سلامت و سبک زندگی در ابتدا ارائه می داد و نمونه های خونی برای نشانگرهای زیستی و سنجش ژنتیکی عرضه کردند. در نهایت مشخص شد بین کمبود این ویتامین در بدن و بیماری قلبی ارتباط معنادار غیر خطی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

تگ ها

نظرات درج نظر

نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

جدید ترین مقالات
تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام