آشنایی با انواع دیابت

تاریخ انتشار : جمعه نه تیر ۱۴۰۲
کپسول پروستافورت نوتراکس

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که از بیماری دیابت رنج می برید، باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را جهت کنترل آن شروع کنید. قبل از هر چیزی به پزشک متخصص مراجعه کرده و با توجه به انواع دیابت، نوعی که با آن درگیر هستید را مشخص کنید. در ادامه به دنبال کنترل آن باشید تا از عوارض خطرناک دیابت در امان بمانید. به طور کلی می توان گفت که انواع مختلف دیابت خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری شوند. با توجه به عوامل مختلفی مانند سن و نوع درگیری، دیابت را به چند دسته تقسیم می کنیم که هر یک دارای ویژگی های خاص خود بوده و درمان مختص به خود را نیز احتیاج دارند. در ادامه مطلب قصد داریم با معرفی انواع دیابت، نحوه درمان و جلوگیری از آن، به شما در زمان درگیر شدن به این مشکل کمک کنیم.

عوامل به وجود آمدن دیابت

انواع دیابت

برای به وجود آمدن انواع دیابت عواملی وجود دارد که ما در این قسمت به معرفی آن ها پرداخته ایم :

  • دیابت نوع ۱: در میان انواع دیابت، نوع ۱ اغلب به دلیل تخریب سلول های لوزالمعده که وظیفه تولید انسولین را بر عهده دارد، به وجود خواهد آمد. از آن جایی که در عملکرد لوزالمعده اختلال ایجاد می شود، بدن شما بدون انسولین باقی می ماند و دیگر قادر به داشتن فعالیت عادی خود نخواهد بود. در این شرایط شما دچار دیابت نوع ۱ خواهید شد. در میان انواع دیابت، این نوع علت واضحی ندارد، اما به طور کلی می توان به عفونت ویروسی، وجود سموم شیمیایی در غذا یا عوامل ژنتیکی اشاره کرد.
  • دیابت نوع ۲: در ادامه معرفی انواع دیابت و و عوامل مختلف آن ها، لازم است بدانید که بیش تر از یک عامل در ابتلای شما به دیابت نوع ۲ دخیل است. به عنوان مثال اضافه وزن، کم تحرکی، بالا رفتن سن، تغذیه نامناسب و همچنین بارداری نیز می تواند یکی از عوامل بسیار شایع دیابت نوع ۲ باشد.

عوامل رایج دیگر

عوامل رایج دیگر

البته باید بدانید که به اضافه عواملی که در قسمت قبلی مقاله به شما معرفی کرده ایم، عوامل رایج دیگری نیز وجود دارد که عبارت اند از :

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک  PCOS : یکی از عوارضی که PCOS  برای شما به دنبال دارد، بالا بردن مقاومت بدنتان در برابر انسولین می باشد. در این شرایط شما درگیر اضافه وزن و دیابت نوع ۲ خواهید شد.
  • سندرم کوشینگ : جهت معرفی انواع دیابت، لازم است بدانید که این سندرم، مقدار کرتیزول موجود در بدنتان را افزایش داده و به دنبال آن مقدار گلوکز را نیز افزایش خواهد داد. با بالا رفتن گلوکز خون، احتمال مبتلای شما به دیابت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • بیماری گلوکاگونوم: افرادی که دارای این بیماری می باشند، تجربه ناخوشایندی را جهت نابرابری و عدم تعادل میزان انسولین و گلوکوز موجود در بدنشان خواهند داشت. به همین دلیل ممکن است به انواع دیابت، مخصوصا دیابت نوع ۲ دچار شوند.

چند نوع دیابت وجود دارد ؟

چند نوع دیابت وجود دارد ؟

در جواب به سوال چند نوع دیابت وجود دارد باید بگوییم که دیابت 3 نوع دارد.

  1. دیابت نوع 1
  2. دیابت نوع 2
  3. دیابت بارداری

که ما در ادامه به معرفی هرکدام از این ها پرداخته ایم :

  • دیابت نوع ۱: همانطور که ذکر کردیم دلیل اصلی این نوع دیابت از بین رفتن سلول های لوزالمعده می باشد که توسط یک واکنش خودایمنی رخ خواهد داد‌. هنگامی که سیستم ایمنی بدنتان به خود حمله کرده و آن را از تولید صحیح انسولین باز می دارد، شما دچار دیابت نوع ۱ خواهید شد. در میان انواع دیابت، علائم این نوع به سرعت خود را نشان خواهد داد. همچنین اگر دچار دیابت نوع ۱ هستید، لازم است به تزریق انسولین بپردازید تا عملکرد طبیعی بدنتان حفظ شود.
  • دیابت نوع ۲: در میان انواع دیابت، حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد افراد دچار دیابت نوع ۲ هستند. در این شرایط بدن شما نمی تواند از انسولین موجود در بدن به درستی استفاده کند، در نتیجه با گذشت سال های متمادی شما دچار دیابت نوع ۲ خواهید شد و با خوردن غذا های نا سالم و افزایش وزن، شدت آن را افزایش خواهید داد.
  • دیابت بارداری: جهت معرفی انواع دیابت، لازم است به این نوع که در خانم های باردار به وجود می آید نیز توجه کنید. دیابت بارداری، ممکن است سلامتی کودک شما را به خطر بیندازد و آن را با مشکلاتی مانند اضافه وزن درگیر کند. همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز برای مادران در آینده بالا ببرد.

روش های مختلف درمان انواع دیابت

روش های مختلف درمان انواع دیابت

درمان دیابت روش های مختلفی دارد که هرکدام از ما باید در رابطه با آن ها اطلاعات کافی داشته باشیم تا در زمان مواجهه با این مشکل سردرگم نشویم.

درمان دیابت نوع ۱

  • پمپ انسولین : استفاده از پمپ های انسولین می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای تزریق آن به وسیله سرنگ باشد. با استفاده از آن ها می توانید انعطاف بیش تری را در تزریق انسولین احساس کنید.
  • پیوند سلول های جزیره ای : با انجام این جراحی می توانید بدن خود را در مقابل کم خونی شدید ایمن ساخته و به کنترل دیابت نوع ۱ نیز کمک شایانی کنید.

درمان دیابت نوع ۲

  • استفاده از دارو: گاهی اوقات برای کنترل دیابت نوع ۲ لازم است از دارو های مخصوص استفاده کنید. نوع و دوز دارو را پزشک متخصص با توجه به وضعیت بیماریتان مشخص خواهد کرد.
  • کاهش وزن: یکی دیگر از راه های درمان انواع دیابت، کاهش وزن می باشد. اگر با ورزش و رعایت کردن تغذیه راهی از پیش نرفت، لازم است دست به انجام جراحی های کاهش وزن بزنید تا با کاهش چربی های بدنتان از پیشرفت دیابت جلوگیری کنید.
  • تزریق انسولین: تزریق انسولین اغلب برای انواع دیابت پیشنهاد می شود. مخصوصا اگر دچار دیابت های موقت مانند دیابت بارداری هستید، لازم است به طور موقت و برای کنترل قند خون خود از تزریق انسولین بهره ببرید.

نحوه جلوگیری از ابتلا به دیابت

نحوه جلوگیری از ابتلا

البته قبل از هرچیزی باید از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد و تا حد ممکن از این مشکل دوری کرد. راه های جلوگیری از دیابت عبارت اند از :

  • کاهش وزن: طبق تحقیقات اخیر افرادی که وزن خود را از طریق ورزش و تغذیه مناسب کاهش می دهند، حدود ۶۰ درصد احتمال ابتلا به انواع دیابت را کاهش می دهند.
  • ورزش های هوازی: انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی یا شنای تند در روز، در نهایت تبدیل به ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته خواهد شد که به طور موثری از ابتلا به دیابت جلوگیری خواهد کرد.
  • مصرف مواد غذایی مغذی: با استفاده از فیبر بیش تر و کبوهیدرات کم تر، قدم بزرگی برای جلوگیری از دیابت بردارید. همچنین مصرف انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا و میوه های درختی، سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم یا گل کلم را نیز در برنامه غذایی خود فراموش نکنید. مصرف قند های مصنوعی را به حداقل رسانده و از غلات کامل استفاده کنید.
  • مدیریت استرس: استرس یکی از عواملی می باشد که ترشح هورمون های مختلف مانند کرتیزول را مختل می کند، به همین دلیل است که با کنترل آن می توانید به طور قابل توجهی از ابتلا به انواع دیابت جلوگیری کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با انواع دیابت صحبت کردیم. متوجه شدیم که سه نوع دیابت وجود دارد که دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری نام دارند. عوامل به وجود آمدن هرکدام ا شح داده ایم و راه درمان هرکدام را نام بردیم تا شما بتوانید در مواجهه با این مشکل کنترل آن را به دست بگیرید و در آخر هم درباره پیشگیری انواع دیابت صحبت کردیم تا بتوانید قبل از درگیری با دیابت از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنید.

تگ ها

نظرات درج نظر

نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

جدید ترین مقالات
تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام