راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

تاریخ انتشار : جمعه نه تیر ۱۴۰۲
لوسیون بدن شی باتر فیروز

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین بخش های بدن است. یک سیستم ایمنی خوب می تواند از ورود میکروب ها به بدن جلوگیری کند و در صورت ورود آن ها نابودشان کند و یا در حداقل ترین حالت آسیب وارده توسط میکروب را محدود کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن کار های بسیار زیادی می توان انجام داد. برای مثال خواب کافی، ورزش کردن، خوردن غذا های سالم، کاهش استرس و خیلی از کار های دیگر موجب تقویت این بخش حیاتی می شوند. ما در این مقاله در مورد تمامی نکاتی که در مورد این بخش وجود دارد توضیح داده ایم.

چه عواملی می توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب بزنند؟

چه عواملی می توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب بزنند؟

بسیاری از کمبود ها و اختلالات در بدن می توانند باعث اختلال و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شوند. برای مثال برخی از دارو ها می توانند در کار سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کنند. همچنین در برخی از شرایط خاص، بدن به سلول های سالم خود حمله می کند و باعث اختلال در عملکرد خود می شود. به طور کلی عوامل بسیار زیادی هستند که می توانند جلوی تقویت سیستم ایمنی بدن را بگیرند و در کار آن اختلال ایجاد کنند. برخی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند عبارت هستند از:

  • آلرژی: آلرژی به موقعیتی گفته می شود که بدن نسبت به یک ماده بدون ضرر مانند یک غذا یا گرده گل بیش از حد واکنش نشان می دهد. بدن در این موقعیت با تولید هیستامین، با محرک های آلرژی خود مبارزه می کند. در این هنگام است که سیستم ایمنی دچار اختلال می شود و می تواند علائمی خفیف مانند عطسه و یا علائمی شدید مانند مشکلات تنفسی داشته باشد.
  • اختلال خود ایمنی: یکی دیگر از عواملی که جلوی تقویت سیستم ایمنی بدن را می گیرد، اختلال خود ایمنی است. در این شرایط بدن به سلول های سالم خود حمله می کند و آن ها را از بین می برد. لوپوس ، دیابت، هاشیموتو، آتریت و روماتوئید از رایج ترین بیماری هایی هستند که باعث ایجاد اختلال خود ایمنی می شوند.
  • اختلالات نقص ایمنی اولیه: این اختلال به صورت ارثی منتقل می شود. از این مدل بیماری بیش از 100 نوع وجود دارد که هر کدام از آن ها به نوعی مانع تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و آن را از کار می اندازند.
  • عفونت ها: عفونت ها و بیماری هایی مانند ایدز و مونونوکلئوز یکی از شناخته شده ترین و شدید ترین نوع عفونت هایی هستند که سیستم ایمنی را ضعیف می کنند و بعد از مدتی آن را به طور کامل از کار می اندازند.
  • سرطان: مدل های خاصی از سرطان مانند لوسمی، لنفوم و میلوما به طور مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند. این سرطان ها زمانی به وجود می آیند که سلول های ایمنی به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند و از حد خود بگذرند.

خوراکی های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خوراکی های مناسب سیستم ایمنی

  • مرکبات

یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف مرکبات است. همان طور که می دانید بسیاری از افراد پس از سرما خوردگی به مصرف مرکبات روی می آورند. این به این دلیل است که در مرکبات ویتامین C فراوانی وجود دارد. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین این ویتامین موجب افزایش گلبول های سفید خون می شود که در هنگام مبارزه با عفونت ها کمک بسیاری می کنند. بدن قادر به تولید و ذخیره این ویتامین نیست و به همین دلیل باید به طور روزانه ویتامین C مصرف کرد. برای تقویت این سیستم، زنان روزانه باید 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم ویتامین C به بدن خود برسانند.

  • فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز تقریبا 3 برابر پرتقال ویتامین C دارد. علاوه بر ویتامین سی، فلفل دلمه ای قرمز منبعی سرشار از بتاکاترون است. همچنین فلفل دلمه ای قرمز علاوه بر تامین ویتامین سی به حفظ سلامت پوست نیز کمک می کند. بتاکاترون موجود در فلفل نیز تبدیل به ویتامین A می شود و به سلامت چشمان شما کمک زیادی می کند.

  • بروکلی

بروکلی یکی از منابع سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک شایانی می کند. کلم بروکلی شامل ویتامین هایی مانند C، A و E است و فیبر و آنتی اکسیدان موجود در آن کمک بسیاری زیادی به سلامت شما می کند؛ به همین دلیل بروکلی را می توان یکی از بهترین سبزیجات برای مصرف دانست. فقط دقت داشته باشید که تا حد امکان آن را نپزید و به صورت خام مصرف کنید. بهترین راه برای پختن آن، بخار پز کردن بروکلی برای حفظ ارزش غذایی آن است.

راه ها و روش های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

راه ها و روش های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • خواب کافی

خواب و سیستم ایمنی بدن ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند؛ به همین دلیل است که می گویند خواب کافی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. کسانی که به اندازه کافی نمی خوابند و یا خواب خوبی ندارند، راحت تر مریض می شوند و در برابر بیماری ها نیز مقاومت کمتری دارند. خواب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خواب بیشتر در هنگام بیماری به بدن کمک می کند تا بهتر با بیماری ها مبارزه کند. بزرگسالان 7 ساعت، نوجوانان 8 تا 10 ساعت و کودکان و نوزادان به چیزی حدود 14 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند.

  • محدود کردن مصرف شیرینی

طبق تحقیقات انجام شده، قند ها و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند باعث چاقی و اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند. محدود کردن مصرف قند و شکر می تواند باعث درمان چاقی شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند. کسانی که چاق هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی هستند. با توجه به اینکه بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی همگی می توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند، بهتر است که تا حد امکان مصرف آن ها را محدود کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد سیستم ایمنی و اهمیت آن در بدن صحبت کردیم. ابتدا در مورد عواملی که می توانند در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد کنند را نام بردیم. در ادامه برای تقویت سیستم ایمنی بدن، راه ها و غذا هایی که می تواند به تقویت این سیستم کمک کنند را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

تگ ها

نظرات درج نظر

نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

جدید ترین مقالات
تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام